onsdag 4 maj 2011

Dag 1 & 2

Första dagarna har gått helt ok om jag får säga det själv. Började igår men fick inte tummen ur att börja skriva i bloggen förrän idag så det får bli en kort uppdatering....
Har ätit Ägg och Bacon frukost på morgnarna och till det kaffe med grädde som jag tycker är riktigt gott. Har alltid behövt socker i mitt kaffe tidigare men tycker inte det är några problem längre.

Kommer ihåg att jag tyckte första veckan var pest och pina första gången jag provade LCHF men har dragit ned på sockret och även de flesta kolhydrater de senaste 6 månaderna så den här gången har kroppen inte fått samma chock. Däremot är tanken den här gången att jag ska hålla mig under 20g kollisar per dag i ett helt år så nu är det en långsiktig plan som gäller och inte ett par veckor el en månad då och då...

Eftersom vi oftast inte äter frukost förrän runt kl 10.00  så brukar jag inte bli hungrig igen förrän sen eftermiddag så vi brukar istället äta en tidig middag. Funkar för mig och blir jag hungrig däremellan så brukar jag ta ost med smör, eller ett hårdkokt ägg el liknande. Blir jag hungrig så äter jag. Punkt slut.

Igår blev det Köttfärs fyllda paprikor med massa ost på. Lätt som en plätt! Man gör helt enkelt köttfärssås som man lägger på paprikahalvor med ost på toppen och in i ugnen tills osten fått färg. Mums! Till det åt jag en grön sallad medans sambon fck köttfärsås m spaghetti.

Idag blev det Fyllda kyckling fileér som är min sambos favorit.

Jag snittar helt enkelt upp kyckling fileér som jag fyller med exempelvis Philadelphia ost med lite hackade soltorkade tomater el Brie ost, eller varför inte Feta. En personlig favorit är kantareller el annan god svamp. Sedan lindar jag bacon runt fileérna och sätter fast allt med tandpetare och steker lite lätt i stekpannan så att baconet får färg och blir lite krispigt. Sedan lägger jag kycklingen i en stor form, duttar på MASSA Creme Fraiche (3 dl) som jag smulat i örtagårdens Basilika & Timjan buljong i och sedan häller jag även på ca 1-2 dl grädde på allt. In i ugnen på ca 200grader i 30 min och Voilá!

Till det åt vi en god sallad med bl a Mozzarella ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar