söndag 15 maj 2011

En helg fylld av frestelser

Usch! helgerna är faktiskt ganska jobbiga. Saknar mitt kära vin och frestelserna dyker upp här och var. Igår var vi hem till min syster och hennes man och grillade. Grillat är ju enkelt och bra ur lchf synpunkt så inga problem där. Käkade kotlett, bea och sallad..plus några grillade tomater och champisar. Gott!

Men sedan skulle vi titta på Eurovision och klantiga jag hade glömt chokladen hemma. Min systers man är en riktig gottegris och fram kom såväl chips, gelé hallon, popcorn och annat... Men jag klarade stå emot. (klapp på axeln) :)

Vi passade på att åka hem innan röstresultaten kom in och så fort vi kom hem var jag tvungen att stilla mitt sötsug med en ruta mörk choklad... Borde inte beövas så jag antar att jag fortfarande har en bra bit att gå...

Tidigare på dagen hade vi resten av familjen över för pannkakor. Min sambo gör jättegoda pannkakor och min brorson älskar dessa!

Jag provade på att göra lchf pankakor och de var faktiskt helt ok. Mina föräldrar äter också enligt lchf så de var väldigt glada att "slippa" fuska.  Till pannkakorna serverade jag Smetana som jag vispat hårt iblandat med blåbär. Alltså, Smetana är min bästa vän just nu. På riktigt.


Receptet för pannkakorna var ungefär såhär och det räcker för 3 personer till en mindre lunch:

6 ägg
3 dl grädde
2 msk Pofiber
lite salt

Blanda ovan i en bunke och avsluta genom att tillsätta ca 1 msk fiberhusk. Låt svälla några minuter. Fiberhusk sväller ganska mycket och blir det för tjockt, späd ut med lite vatten.

När smeten är som filmjölk ungefär så är det bara att steka! Var försiktig så att du inte steker på för hög värme bara. Jag tycker det är lättare att göra som plättar el mindre pannkakor men det är nog bara en vane sak.
Servera med vispad grädde el Smetana och bär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar