onsdag 4 maj 2011

Ok, då sätter vi igång!

Jag har provat på LCHF ett par ggr tidigare och alltid blivit förundrad av hur mycket bättre jag mått.
Har aldrig direkt haft något sockerberoende, men däremot varit en kolhydrats junkie av värsta sorten!

Bröd, pasta, potatis etc är det bästa jag vet och med åren har kilona smugit sig på, sakta men säkert.

En lågkolhydratskost passar mig bra eftersom jag hatar "dieter" som man aldrig blir mätt av, och jag ser LCHF som en långsiktig plan och inget quick fix som många andra sk mirakelkurer el dieter är.

Problemet jag haft tidigare med LCHF har helt enkelt varit brist på tid och planering. Jag och min sambo bor utomlands största delen av året och under dessa månader jobbar jag väldigt många och långa timmar och då är det lätt hänt att man äter skräpmat istället för hemmalagad LCHF mat och ofta hamnar jag efter i planeringen och står där med ett tomt kylskåp och en skrikande mage.

Nu befinner vi oss i Sverige och jag har lite mindre att göra på jobbet så min förhoppning är att kunna hitta en bra rutin under dessa månader vi är hemma, som vi sedan kan följa i Sydafrika.

Bloggen har jag för att sätta lite press på mig själv och för att få en överblick av vad jag stoppar i mig, vad som fungerar och inte. Jag har även satt upp flera delmål som jag hoppas uppnå och detta är helt enkelt ett test för att se om jag kan ändra min livsstil och följa LCHF under ett helt år. Förhoppningsvis resten av livet.

Däremot är jag värdelös på recept så om ni letar efter LCHF recept, så har ni kommit helt fel. Jag ÄLSKAR att laga mat och är hyfsat duktig, men jag har fruktansvärt svårt att följa recept, utan ska alltid ändra, trixa och kör det mesta på improvisation.

Jag kommer väga mig varje onsdag (har aldrig gillat måndagar) och jag kommer även mäta min midja, arm, lår m.m en gång i månaden eftersom det inte är vikten utan centrimetrarna som är viktigast för mig.

Slutmålet är ett par gamla jeans jag vill komma i....men dit är det lååååångt kvar....så mitt första delmål är 5 kg.

Häng med vettja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar