onsdag 25 maj 2011

Vägning vecka 3

Smygvägde mig i måndags och då hade jag gått ner dryga kilot men idag visade såklart vågen bara på - 0.5kg.

Men jag är som sagt glad så länge det visar nedåt och ett halvt kilo i veckan är kanon så inga sura miner här inte.

Blir spännande att se hur det ser ut nästa vecka när jag ska mäta mig också. Är ju mina gamla kläder som jag har som mitt viktigaste mål.

Ätandet går som på räls. Har inga som helst "söt" behov utan det handlar mer om att bli av med vanan att ha något att tugga på. Lite som när jag slutade röka för sisådär 6-7 år sedan. Jag hade inga problem att avstå cigg, men däremot var jag tvungen att hålla händerna sysselsatta...

Följer en hel del olika bloggar och LCHF forum och det ger en hel del inspiration och övertygelse om att det är såhär min kropp mår bäst.

Är ganska intressant att följa diskussioner där vissa tycker att man borde avstå all slags socker, dessert, bakverk etc även om de inte har vanligt socker i sig...eftersom det triggar socker begäret...där vissa nästan hånar folk som vill baka enligt lchf och använda sukrin, mörk choklad etc.
Men det tror jag är väldigt olika för alla och alla måste väl få följa LCHF livsstilen i den mån man själv vill.

Jag har inga problem att äta en bulle eller en liten godis. Jag blir inte sugen efteråt. Har aldrig varit någon godisråtta överhuvudtaget. Men däremot avstår jag det helt, pågrund av att jag vill hålla mitt blodsocker så jämt som möjligt för viktnedgång. Däremot kommer jag säkerligen äta diverse "bakverk", choklad m.m någon gång då och då när jag är färdig med den här strikta fasen jag befinner mig i nu. Så länge det inte blir en vana.
Vissa kan äta bär utan några problem. Det kan däremot inte jag så det får bli något jag unnar mig någon enstaka gång.

Jag tror man måste lära känna sin kropp och hur just den reagerar på olika saker och jag tror inte det finns någon universal lösning el formula som fungerar för alla.

Men däremot kan jag förstå att det är jobbigt för någon som är sockerberoende att behöva läsa om diverse LCHF desserter etc. Precis som det är för vem som helst som försöker komma ur ett missbruk...

För det är faktiskt så det är för många. Socker och kolhydrat missbruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar