lördag 21 maj 2011

Vinet- Min stora passion

Har hållit mig borta från allt vad alkohol och framför allt vin heter i tre veckor nu och har ikväll bestämt mig för att njuta av röd vin.

Mitt vin-intresse började när jag pluggade Hotel Management i Australien för ca 11 år sedan. Jag har en "civilekonom" utbildning med inriktning på internationell turism.

Tidigare hade jag mest druckit vitt vin för att festa men aldrig egentligen tyckt det var gott. Röd vin tyckte jag på den tiden var pest och pina.

En av kurserna i utbildningen var oenology el vinlära, och där var man tvungen att lära sig de vanligaste druvorna i Australien och på tentan hade vi flera "blind test" etc. Och någonstans under det året så började jag gilla röd vin och idag är vin min stora passion här i livet :)



På vingården Fraai Uitzich 2009


 Jag älskar att prova nya viner, lagra viner som jag tror har potential och självklart även försöka matcha ett vin med en maträtt.

Jag brukar förklara det lite som att vissa kvinnor köper mycket kläder och skor.

Jag köper vin.

Vi spenderar bara ca 3-4 månader om året i Sverige och resterande tid i Sydafrika där jag jobbar som guide och ofta är ute i vinsdistrikten på jobb, så när jag är i Sverige passar jag på att prova vin från andra länder. I Sydafrika är det svårt att få tag på andra viner än sydafrikanska och självklart gillar jag deras viner också, men det är kul med lite nytt.

Ikväll blir det ett Italienskt Chianti.

Ska hem till min bror och grilla så jag har gjort egen marinad till fläsk karré, coleslaw och en sallad. Kommer slänga på några champisar också och ingen kommer tycka det "saknas" något. Som sagt,  lchf är inga problem när det är grillsäsong :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar